Kevin Horgmo van F&H Racing is in de tussenstand van het wereldkampioenschap MX2 opgeklommen naar een vierde plaats.
Tijdens de tiende wedstrijd van het kampioenschap in het Franse Ernee kwam hij met twee keer een vierde plaats dichtbij het podium.
De organisatie had het circuit heel goed geprepareerd voor het weekend. In de eerste manche kwam Horgmo goed weg bij de start en stuurde zijn Kawasaki KX250 als leider door de eerste bocht. In de eerste drie ronden wist hij stand te houden op de eerste plaats. Toen viel hij terug naar een tweede plaats en ontstond er een gevecht tussen de eerste vier rijders. Drie ronden wist hij stand te houden op een tweede plaats totdat hij aan de voet van een helling geen grip had en veel snelheid verloor. Dit koste hem twee plaatsen en viel terug naar een vierde plaats. In de rest van de manche heeft hij ontspannen gereden en wist de manche op een nette vierde plaats af te sluiten.
Ook in de tweede manche kwam Horgmo goed vooraan uit de start maar door een verkeerde lijnkeuze in de eerste twee bochten viel hij terug naar een achtste plaats. Hij begon aan een opmars en kwam binnen tien minuten de top vijf binnen. In het midden van de wedstrijd stootte hij door naar een vierde plaats en ging in de aanval op de uiteindelijk Grand Prix winnaar die op een derde plaats reed. Wanneer hij deze rijder zou passeren, zou hij op het podium zijn geëindigd. Helaas lukte dit niet waardoor hij nu op een vierde plaats eindigde in het dagklassement. Wel is hij in de tussenstand van het wereldkampioenschap opgeklommen naar een vierde plaats.
Commentaar Kevin Horgmo: ‘’Het voelde goed om weer aan de leiding te rijden. Ik kwam op een tweede plaats uit de start maar kon in de tweede bocht de leiding over nemen. Ik heb drie ronden aan de leiding gereden maar maakte daarna een aantal fouten en reed verkeerde lijnen waardoor ik terug viel naar een vierde plaats. Toen ik mijn ritme weer had gevonden heb ik een aantal goede ronden kunnen rijden en was ik tevreden over mijn snelheid. Ook in de tweede manche pakte ik een goede start en kon achter Tom Vialle als tweede aan de wedstrijd beginnen. Omdat ik in de eerste paar bochten niet de juiste lijnen reed, verloor ik een aantal posities.Ik heb toen een aantal hele goede ronden gereden en wist nog terug te komen naar een vierde plaats. Ik kwam dichter bij Vialle en zou dan op het podium zijn geëindigd. Ondanks dit wist ik vierde te worden in het dagklassement en daar kan ik tevreden mee zijn. Dit was èèn van mijn beste wedstrijden van dit jaar. De motor was heel fijn in deze verraderlijke omstandigheden. Er lagen veel lijnen en daardoor was het makkelijk om het verschil te kunnen maken.’’
Jed Beaton nam in de eerste manche van de MXGP klasse een hele goede start en reed in de eerste helft van de wedstrijd op een zesde plaats. Omdat hij pas net weer fit is na zijn blessure, kon hij het hoge tempo nog niet de hele manche volhouden en viel daardoor een paar plaatsen terug. Lang hield hij stand in de top tien maar door een fout in de slotfase kwam hij uiteindelijk op een dertiende plaats over de finish.
Nadat hij in de tweede manche op een elfde plaats uit de start was gekomen, wist hij zich na een aantal constante ronden op te werken tot in de top tien. Vanwege het tekort aan training, moest hij opnieuw iets gas terug nemen en wist daardoor opnieuw op een dertiende plaats over de finish te komen. In de tussenstand om het wereldkampioenschap blijft hij op een zeventiende plaats staan.
Commentaar Jed Beaton: ‘’Ik begon in beide manches goed maar na 25 minuten moest ik beide keren iets gas terug nemen. In de laatste tien minuten had ik het zwaar. Ik miste door mijn schouderblessure een aantal Grand Prix’s en hierdoor mis ik nog wedstrijdritme.Dit was opnieuw een stap in de goede richting. Ik moet nu zorgen dat ik het binnenkort een hele manche vol kan houden.’’
Photocredits – Full Spectrum Media